Sunday, December 4, 2016

The most brilliant invention - or the worst invention


You are going to write a text of around 200 words about the most brilliant invention or the worst invention ever, according to you.
In your text, you present which invention you think is the most brilliant or the worst and you give three reasons to why you think this.
Down below you find an example text which talks about why the internet is the most brilliant invention ever. Use the structure of that text with linking words such as “first”, “second” and “last” to make your text more coherent.
Before you start writing your text, fill in the mind map on the next page with what you are going to include in your text.
… And before handing in your text, ask a friend to give peer response to it. That means that they tell you two good things about the text, and one thing that can be improved.


Plan for writing: 
Which invention am I going to write about? 
#1 reason for why it is the best/the worst? 
#2 reason for why it is the best/the worst? 
#3 reason for why it is the best/the worst? 



Pre-handing in checklist
Does my text have…
·         An introduction where I present the invention that I am going to write about?
·         Three reasons for why that invention is the best/worst?
·         A conclusion where I sum up my ideas?
·         Linking words such as the ones below to connect my ideas?
Addition:
And, furthermore, what is more, in addition, also, as well as
Reason:
For this reason, because of, the main reason why, since, therefore
Order:
First, firstly, in the first place, to begin with, second, after that,
Example:
For example, for instance, such as
Summary:
Finally, in conclusion, to sum up, to conclude

·         Any spelling mistakes?
Avoid making these mistakes:
There: där, their: deras, they’re = they are: de är
Much: mycket, many: många
How: hur, Who: vem
No: nej, Know: veta
Want to: vill, will: ska
Where: var (plats), were: var

And mind the spelling of these words: with, because, of course, beautiful, couldn’t, wouldn’t

·         Any grammar mistakes?
Det finns: There is (1) There are (2->)
Det fanns: There was (1) There were ( 2->) 


Rubric 

I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig enkelt, begripligt och relativt sammanhängande.







För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla 
förbättringar av egna framställningar.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande
Eleven formulerar sig även med visst flyt och i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.

För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade 
förbättringar av egna framställningar.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig relativt varierat, tydligt och sammanhängande. 
Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. 


För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra välgrundade förbättringar av egna framställningar.

No comments:

Post a Comment